Rain, rain, rain...

4 januari 2019 - Bergen, Noorwegen

Vanochtend zijn we zoals gewoonlijk weer lekker vroeg op pad. We rijden de laatste 120 km naar Bergen nog door het donker en komen ook zelfs nog in het donker aan. Het is echt vies weer vandaag overigens, alleen maar regen. Dat komt mede door de hogere temperatuur hier. Al voor dat we op pad gingen was dat al zo en we hebben het de hele reis in de gaten gehouden. Dat is een van de redenen waarom we noordelijker zijn gegaan dan in eerste instantie gepland. Maar het is dan toch zo ver, we zijn in Bergen!

Als eerste gaan we op zoek naar het lokale VVV kantoor maar parkeren is hier geen doen. Zelfs niet met deze kleine camper. Dus eerst naar de camperplaats van vandaag en vanaf daar is het een klein stukje lopen naar de metro die ons naar het centrum van Bergen kan brengen. De camperplaats hier is niet heel gezellig maar dat zijn ze meestal niet. Maar het is wel weer van alle gemakken voorzien. We installeren de camper, gooien het stroom er op en we gaan op pad richting de metro en Milo gaat zoals gewoonlijk weer gezellig mee.

Milo treuzelt wat en loopt steeds manker ondanks dat we zijn pootje hebben ingetaped. We besluiten daarom terug te lopen en hem in de camper achter te laten. We blijven niet zo lang weg dus dat kan prima. De camper is warm en hij heeft eten en drinken dus niks te klagen. Nou ja, behalve dat hij ons moet missen...

We lopen vervolgens terug naar het tramstation. Ik geloof dat het een 1,5km is dus dat valt reuze mee maar jemig wat een regen zeg! Ondanks dat we beide een paraplu hebben zijn we alsnog erg nat. Het is echt heel vies weer. Na een paar minuutjes lopen komen we aan bij het tramstation en gaan we de kaartjes kopen. Maar welke moeten we hebben? Een vriendelijke man helpt ons de goede kant op, we kopen de kaartjes en de tram is er al. Op naar Bergen! De trip duurt een klein half uurtje en we passeren heel wat stations met de meest rare namen. Slettebakken, Florida en Paradis blijven het meest hangen.

IMG_20190104_105455

Eenmaal in het centrum van Bergen aangekomen lopen we als eerste naar het VVV kantoor maar heel spannend is het niet. Ja, er is enorm veel informatie van al het leuks hier maar nee, met deze regen klinkt het helaas toch een stuk minder interessant. Dus we lopen terug richting de stad en bedenken wat we doen. We hebben inmiddels ontzettend honger en besluiten ergens te gaan lunchen. Als eerste komen we bij een soort hipster tentje aan en we worden hier niet zo vriendelijk geholpen. De bediening blijft Noors praten en we zijn daarom weg gegaan. Echt een hele rare tent en daar komen we dus nooit meer terug. Een stukje verderop zit iets wat ons wel lijkt. Een soort brasserie maar van binnen ziet het er leuk en hip uit. Hier gaan we lunchen!

We waren even vergeten dat we hier niet op gekleed waren... We hebben dan ook niet onze mooiste kleding aan maar wel netjes. Gewoon een shirt en broek, niks bijzonders maar dat hindert allemaal niet. Zelf voel je je dan wel wat lullig maar hey, wij moeten ook gewoon eten. We bestellen beide iets wat ons lekker lijkt. Erik gaat voor de entrecote met frietjes en Jessica voor de kabeljauw met risotto. Het is beide om je vingers bij af te likken zo lekker. En heel eerlijk, hoe lekker die vis met risotto ook was... Die entrecote met frietjes zag er echt hemels uit! Maar twee hoofdgerechten kunnen niet natuurlijk en daarbij zaten we al propvol. Nu is het dan tijd om wat te shoppen!

We scoren ieder wat leuke shirts en bedenken ons dat we nog extra handdoeken nodig hebben. Dat is echt een hele zoektocht zeg! Mede doordat je niet weet waar je naar zoekt. Maar we hebben ze gevonden! De shirts hadden we zo gescoord in tegenstelling tot de handdoeken maar we zijn compleet en besluiten dan terug naar de camper te gaan. Ook dit keer weer met de tram natuurlijk. Het is natuurlijk heel jammer dat we niet meer hebben bekeken of bezocht in deze mooie stad maar het weer is helaas echt ontzettend slecht. We hebben dan ook geen foto's gemaakt en moeten zeker een keertje terug voor herhaling. De weersvoorspelling wordt ook niet beter voor de komende dagen dus een dag extra blijven heeft geen nut. De teleurstelling is dan ook hoog maar dat maakt de rest van de trip hopelijk weer goed.

Het is weer een klein half uurtje terug met de tram en vanaf daar kunnen we de bus pakken. Althans dat zij de beheerder van de camperplaats waar we staan. De 70, 80 en 90 stoppen vlakbij waar de camper staat. Het is echter nog 5 minuten wachten voor de eerste bus komt en in die tijd kunnen we ook wat meters maken. Jessica stelt daarom voor om gewoon te lopen. Zeiknat zijn we toch al en als we dan ook nog eens moeten wachten wat niet Jessica haar sterkste kant is... Dus we lopen het laatste stukje ook terug en pas wanneer we bij de bushalte hier aan komen rijdt de bus net voorbij. Dus ja, we hadden net zo snel geweest met de bus maar lopen is goed voor ons. Ha! Na de bushalte is het nog 5 minuutjes lopen naar de camper. We trekken onze natte jassen uit, bergen de paraplu's op en zetten Netflix aan! Meer is er met dit weer even niet te doen. Hopelijk hebben we morgen meer leuk leesvoer voor jullie :-)

Liefs van ons

1. André en Gerda Vriend:
    5 januari 2019
    Oei het weer zit jullie echt niet mee. Maar Bergen staat er om bekend om het slechte weer. Jammer. Hoop dat jullie nog een aantal dagen mooi weer krijgen. Hou de moed erin 🤗
  2. Bren:
    5 januari 2019
    Wij gaan in september naar Bergen! Ik hoop dat het weer dan beter is!
    Enjoy!!
  3. Desirée:
    5 januari 2019
    Slettenbakken hoe komen ze erop! Oeps foute wordkeuze🤣