Tunnelvisie...

5 januari 2019 - Flåm, Noorwegen

We zijn inmiddels al weer twee weken op pad, wat gaat de tijd toch snel! Daarbij zijn we ook alweer een aardig stuk op de terugweg ook. Maar we zijn er nog niet! We hebben nog wat stops op de planning staan hoor. Dus we zijn voorlopig nog niet klaar met onze verhaaltjes.

De geplande overnachtingsplek van vandaag is Flåm. Het is niet ver vanaf Bergen dus we doen het lekker rustig aan en stoppen waar we willen. We hebben toch genoeg tijd om bij Flåm te komen. Voor we echt op pad gaan doen we nog even wat boodschappen bij de Rema1000. Even de nodige dingen aanvullen zoals drinken en natuurlijk avondeten. Ook dit keer wordt het weer luxe vlees. Ze hebben hier niet zoveel in deze supermarkt als dat we thuis gewend zijn. Heel donker gehakt, misschien van rendieren ofzo? En de kipfilet ziet er niet echt geweldig uit, een slijmerige zooi in de verpakking. Nou nee, bedankt. Dan pakken we wel iets wat er goed en vertrouwd uit ziet. Biefstuk dus! Ach, het is tenslotte vakantie dus dan mag het. Dat maken we de rest van het jaar wel weer goed.

We stoppen onderweg op heel veel plekken en rijden door heel veel tunnels..... Alles wat ons leuk of interessant lijkt rijden we niet zonder te stoppen voorbij. Soms valt het tegen maar meestal zien we echt iets leuks. We hebben dus genoeg foto's gemaakt onderweg vandaag. We zien als eerste een uitzichtpunt met een bakkerijtje. We stoppen even en er schijnt hier een waterval te zijn. We horen het water naar beneden denderen maar we zien niks want het is hier ontzettend mistig. Uiteraard maken we wel een foto. Een selfie dit keer. Haha en wat voor één! Mafketels.

IMG_20190105_095600IMG_20190105_095802

We rijden na deze stop verder naar de volgende. Er is echt genoeg te zien wanneer je goed om je heen kijkt. En dan is het alweer tijd voor de volgende stop. Een mooi uitzichtpunt met mist boven het water en een spiegelbeeld van de huisjes en boompjes langs de kant. Prachtig!

IMG_20190105_105622

En hop, weer terug de bus in en kijken wat er nog meer voor moois te zien is. We maken overigens ook veel foto's met de spiegelreflexcamera maar aangezien we alles via een app online zetten zien jullie nu enkel de foto's die wij met onze mobieltjes maken en de kwaliteit is nog aardig. Dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. We zitten alweer in de camper op weg naar het volgende uitzichtpunt of wat we ook tegen komen. Milo en Jessica zitten gezellig samen op de stoel zo af en toe. Dan ziet hij ook nog wat van de omgeving tijdens het rijden. Het merendeel ligt hij overigens in een mandje tussen ons in. Dus ook lekker dichtbij.

IMG_20190105_111041

De volgende stop is bij een waterval. Ook hier maken we weer wat foto's. Erik is lekker op dreef. Hij maakt hier heel wat foto's en ook een aantal met langere sluitertijd. Dat zijn de mooiste!

IMG_20190105_112437

En hop, hop, op naar de volgende stop! We rijden een smal weggetje af naar een staafkerk of iets dergelijks. Ik ben alweer vergeten hoe dat genoemd werd. Het is een kleine 10km binnendoor en niet echt bijzonder dus we rijden maar weer een stukje verder en bij de volgende stop zien we weer iets bijzonders waarvan we een kiekje willen maken. Ook hier hangt wat mist. Dat hebben we de hele dag zien komen en gaan. Maar alles beter dan de regen van gisteren!

IMG_20190105_115528

Erik moet ondertussen nodig naar het toilet en er is veel gesloten tijdens de winter blijkt. Soms proberen we dan toch gewoon of het deurtje niet gewoon open gaat. Je zult net geluk hebben en zo niet dan is het voor de mannen onder ons altijd makkelijker om boompje op te zoeken dan voor de dames. ;-) Bij deze stop ziet Erik weer wat moois hoor, een stroomversnelling. En daar moet natuurlijk weer een foto van gemaakt worden dus springt hij de camper uit met de camera en zoekt hij wat leuke plekjes om foto's te maken. We lezen bij dit stroompje overigens een waarschuwingsbericht over een parasiet die niet goed is voor de zalm en alles wat met het water hier in aanraking komt moet gedesinfecteerd worden voor het in ander water komt om zo te voorkomen dat alle rivieren straks besmet zijn met deze parasiet. Best ernstig zo te lezen dus we passen goed op

IMG_20190105_121327

Na deze stop rijden we weer een stukje verder en komen we bij een heel mooi klein plaatje genaamd Undredal. Het is hier echt prachtig! We lopen een klein steigertje op en zien allemaal kleine zeesterren in het water. Echt zo tof om dit te zien. Het uitzicht is overigens echt adembenemend! Zie hieronder wat foto's. Jaja, we hebben flink wat foto's dit keer mensen!

IMG_20190105_125327IMG_20190105_125422

We hebben ontzettend genoten van deze mooie omgeving en natuurlijk de mooiste foto's gemaakt althans dat hebben we geprobeerd. We zitten inmiddels al heel dichtbij Flåm en gaan hier eerst even naar het toeristencentrum om te kijken wat we vandaag nog kunnen doen voor we een camping opzoeken. Erik heeft iets gelezen over een treintje en dat wil hij graag doen. Die tickets kunnen we hier ook boeken dus dat doen we dan ook. We nemen nog een kijkje in het souvenirwinkeltje en besluiten dan nog naar een uitzichtpunt hier in de buurt te rijden. Een paar kilometer verder is het en je doet er een half uur over. Niet heel gek. Het is een heel smal weggetje met een aantal flinke haarspeldbochten. Maar we komen er wel! Eenmaal boven aangekomen is het weer eens ontzettend mistig. Echt balen! En echt weer iets voor ons. Nog 800m voor dit uitzichtpunt was er niks aan de hand. Ja, en nu?! Maar weer terug naar de camper. We hebben uiteraard wel een foto gemaakt als bewijs dat we er zijn geweest. Letten jullie op, hier komt de foto dan! Mooi hè?

IMG_20190105_145800

Maar wacht! We zijn nog niet terug bij de camper of de mist begint weg te trekken!! We springen letterlijk uit de camper en rennen naar het uitzichtpunt. Wel wat voorzichtig want er zijn wat gladde plekjes maar we zijn er weer en jemig, wat een uitzicht! Ook hier maken we natuurlijk genoeg foto's en genieten we van het prachtige uitzicht. Gelukkig trok de mist weg en zijn we niet voor niks naar boven gereden. Hier komen twee van de ontzettend veel foto's!

IMG_20190105_150432IMG_20190105_150916

We zijn blij dat we dit toch nog hebben kunnen zien en rijden het bochtige en smalle weggetje weer terug naar beneden. Tijd om de camping op te zoeken. Na niet lang rijden komen we bij de camping aan maar het ziet er nogal donker uit en er is een wit briefje op de deur geplakt. Oh nee, niet weer dicht hè?! Maar jawel! Gesloten voor het seizoen en dat terwijl er overal aangeven wordt dat ze gewoon open zijn. Nou, mooi niet dus. We rijden dan ook terug richting de parkeerplaats van het toeristencentrum. Hier mag je met de camper tot 22:00u blijven staan. We zoeken dan daarna wel een parkeerplaats langs de weg of iets dergelijks om te overnachten. We moeten toch wat. En het fijne van deze camper is dat we ook wild kunnen kamperen als dat nodig blijkt te zijn. Dus dat wordt het vandaag. Maar wacht, er staat een camper bij een camping die gesloten is. Zal deze dan toch open zijn? Nee, deze camping is ook niet open maar... We mogen wel op zijn terrein overnachten. Er zijn overigens geen voorzieningen beschikbaar nu maar we zijn al blij met een veilige plek. Dus daar staan we dan vanavond! In Flåm en heel dichtbij het treintje!

We lopen nog een rondje met Milo zo voor we gaan eten en kijken nog eens lekker rond wat hier allemaal is. Openbare toiletten, twee supermarkten en zo nog veel meer. Alles is ook leuk versierd overigens. Het voelt echt winters en misschien zelfs nog wel een beetje alsof het kerst is. Wij zitten hier prima hoor! We gaan zo lekker aan de kook, kijken wat Netflix en sluiten onze oogjes weer vroeg vandaag verwacht ik.

IMG_20190105_162130

Bedankt weer voor het lezen en tot morgen!

1. R.C. Van de Schraaf:
    5 januari 2019
    Zijn jullie al door de Laerdal tunnel geweest. 23km geloof ik, dat is pas tunnelvisie, maar wel gaaf. Jullie gaan lekker zo. Mooi land he Noorwegen? Geniet nog maar lekker verder.
  2. André en Gerda Vriend:
    5 januari 2019
    Flam bekende plek. Wij zijn er namelijk ook geweest en ook zijn we met het treintje mee geweest. Onderweg stopt de trein bij een grote waterval.
  3. Desirée:
    5 januari 2019
    Prachtige foto's en een prachtig land alleen jammer van de regen in Bergen.
    Zondag rustdag? Zal wel niet hè?
    Schrijf rustig verder leuk om te lezen.