Kerst in Palamos

24 december 2019 - Palamós, Spanje

Nou, daar zitten we dan. De dag voor kerst in Palamos. Een minder kerstig gevoel dan dit kun je niet krijgen, althans dat vinden wij. Het is hier +/- 17 graden en dus echt geen jassenweer. Daar is natuurlijk ook wel wat voor te zeggen maar wel het andere uiterste van wat we gepland hadden. Desalniettemin staan we hier prima en hebben we echt leuke tijdelijke buurtjes! En de zonsopkomst is hier natuurlijk prachtig dus daar genieten we nog even van.

We beginnen de dag steeds later, dat is goed nieuws want dat betekent dat we eindelijk een beetje uitslapen. Meestal duurt het een week of twee voor we daar aan beginnen te wennen en als je dan eenmaal gewend bent is de vakantie vaak al over. Nu niet dus want we hebben nog 2,5 week te gaan. In Palamos zelf valt lopend niet heel veel te doen. Je kunt naar de supermarkt lopen voor de dagelijkse boodschappen en naar het strand want hier redelijk dichtbij is. We moeten rekening houden met Milo die niet te ver mag anders waren er wellicht wat meer opties maar we passen ons aan. Nadat we zijn opgestaan en van een heerlijke douche hebben genoten is het tijd om te ontbijten en daarna een rondje met Milo te lopen. Tegen de tijd dat we terug komen zijn ook de buurtjes wakker en zitten deze lekker te ontbijten. De klik is zo leuk dat we vanaf het begin er een hele gezellige boel van hebben gemaakt. Na het ontbijt en even bijgekletst te hebben gaan we maar eens boodschappen doen. Dat moet op tijd want we hebben geen idee tot hoe laat de supermarkt open is vanwege kerstavond. Dat is hier echt een dingetje. Het is zo'n tien minuutjes lopen naar de supermarkt dus goed te doen. Eenmaal terug bij de camper is het haast alweer tijd om te lunchen en dat doen we dan ook even lekker. Een broodje ei met bacon, dat vind Erik zo lekker en wordt dan ook elke dag gemaakt.

Na de lunch besluiten we richting het strand te lopen en de buurt wat beter te verkennen. We lopen gezellig met de buurtjes naar het strand en zien allerlei moois. Een poort met gezichten erin gesneden. Een prachtig strand. Eigenlijk gewoon een heel mooi uitzicht. Tijdens het wandelen zien we dat er overal maar dan ook echt overal vetplanten groeien. Aloë Vera, cactussen en nog veel meer moois. We komen er dan ook achter dat onze tijdelijke buuf hier helemaal gek van is, zo grappig. En het blijkt zo makkelijk te groeien zijn. Voor iedereen die ons kent weet dat wij niet goed met planten zijn en dat we dit zelfs nog niet levend kunnen houden dus wij beginnen er maar niet aan... Hoe makkelijk het ook mag zijn haha. We lopen heerlijk langs het strand en Erik doet nog even twee geocaches waar we langs komen. Het is wat klauter en klimwerk maar hij vind ze beide. Maar zonder pen kun je ze niet loggen dus helaas kunnen we dat niet doen maar... We hebben ze gevonden! Op de weg terug zien we nog een soort van uitkijktoren en daar willen we wel even in klimmen, althans de dames. De heren vinden dat maar niks. Maar bij de toren aangekomen zien we dat het eerste deel van de trap weg is en we dus de toren niet in kunnen. Jammer hoor! Dus we lopen verder richting de campers en scoren nog wat vetplantjes op de weg terug! De buuf ook weer helemaal happy!

IMG_20191224_153242IMG_20191224_151945

Eenmaal terug aan gekomen bij de campers begint het borrelen weer. En alhoewel we nog steeds ontzettend balen van deze vakantie maken deze dagen het dubbel en dwars goed. Wat leuke contacten al niet kunnen doen. We hebben nootjes, kaasjes, worst op tafel. Er komen wat likeurtjes voorbij om te proeven waarbij een hele lekkere aldus Erik. Daar moeten we vast wat flessen van scoren voor we naar huis gaan... En, je raad het nooit maar we gaan frituren! De buurtjes hebben alles bij om te frituren en doen dit graag tijdens de gezellige borrel. Het zijn een soort bitterballen maar dan met inktvis en garnalen. We zijn verbaasd hoe makkelijk dit eigenlijk gaat en Erik zit al te bedenken hoe we een flinke portie frikandellen en bitterballen mee kunnen nemen op onze volgende trip.... De balletjes zijn niet zo aan ons besteed maar we proberen ze wel. Nee, niet zo ons ding alhoewel Erik de garnalenballetjes wel lekker vind. En Milo ook zo blijkt als Erik even niet zit op te letten. Weg was het balletje! En dat gaan we merken verwacht ik...

FB_IMG_1577263357928

Rond zessen is het dan echt wel weer tijd om te eten maar echt veel honger hebben we na dit gesnaai niet echt. Een simpel broodje en een croissantje gaan er nog net in. Na het avondeten lopen we nog een redelijk rondje met Milo en daarna duiken we de camper weer in. Het is 's avonds namelijk best fris en dus zeker geen straf om in een warme camper te zitten. De tv (laptop) gaat aan en we kakken al snel een beetje in. Maar wanneer all you need is love begint is Erik weer op en top wakker hoor! Dit wil Erik niet missen!! Maar Milo denkt daar anders over... De inktvis- of garnalenbal die hij eerder vandaag gepikt en opgepeuzeld had is niet helemaal lekker gevallen denk ik. Dus hij werd onrustig, draaide veel, begon te ijsberen. Erik werd al kribbig maar we wisten echt niet waar hij last van had. Toch jammer dat ze dan niet kunnen praten. Milo draaide maar en draaide maar tot hij het niet meer houden kon... En daar zat hij dan, heerlijk een lading te lozen. In de camper!!! Getverdemme wat is dat vies en zeker omdat je in zo'n kleine bus zit. Maar gelukkig is het makkelijk opruimen en schoonmaken. Na al deze ellende wat uiteraard precies tijdens Erik's favoriete kerstprogramma kwam besloot ik nog maar een extra rondje met Milo te lopen. Een stukje langs de weg, heen en weer tot Milo echt niet meer verder wilde. Dus terug naar de camper en het laatste stukje van all you need is love maar kijken. Nadat dit is afgelopen lopen we beide nog maar een keertje met Milo, Just in case. Zodat we zeker weten dat we de nacht geurvrij doorkomen en niet nog eens ons bed uit moeten vannacht. En gelukkig is dat gelukt!