De laatste dag van het jaar...

31 december 2018 - Arvidsjaur, Zweden

Het jaar is alweer bijna om. Vandaag is de laatste dag van 2018 en daar zitten we dan, midden in Zweden op een camping en haast geen toerist te zien en dat vinden wij helemaal niet erg!

We blijven vandaag op dezelfde camping als gisteren en de voornaamste reden hiervoor is dat het rond de feestdagen niet helemaal duidelijk is waar je wel of niet terecht kunt. Dus een extra dag in Arvidsjaur maar dat is helemaal niet erg want we zitten hier prima. We starten de dag zoals de meeste mensen. Lekker opstaan, ontbijten, rondje lopen met Milo die het verbazingwekkend goed doet met zijn pootje en daarna even lekker onder de douche. We doen rustig aan want er wordt sneeuw voorspelt en dan doe je niet zoveel.

IMG_20181231_142644IMG_20181231_142725

Na alle dagelijkse bezigheden starten we de camper en gaan we op zoek naar de Dollarstore. We hebben een paar kleine dingetjes nodig en hopen dat we die daar vinden maar we hebben geen idee wat ze allemaal hebben. Het blijkt een enorme winkel en ze hebben van alles wat. Van gereedschap tot visspullen, woondecoratie, huisdier toebehoren en zo nog veel meer. Misschien een beetje vergelijkbaar met de Action gekruist met de IKEA. Genoeg te vinden in elk geval maar niet hetgeen wat wij zoeken dus op naar de Coop voor de boodschappen.

Inmiddels begint het al aardig te sneeuwen en de lucht is dan meteen wat grauw. Niet zo mooi als de lucht die we de afgelopen dagen hebben gezien. We zitten redelijk dichtbij de poolcirkel nu maar door dit weer is de kans op het noorderlicht wel heel klein. We hebben dit de afgelopen trip naar Scandinavië natuurlijk al gezien maar het verveelt natuurlijk nooit. Maar goed ik dwaal af. De boodschappen... We willen de laatste dag van het jaar wel extra lekker eten dus we halen wat gekruide krieltjes en een lekker stuk vlees, althans dat hopen we want wat het precies is weten we niet. Het ziet er in elk geval uit als een soort biefstuk. We willen om het af te maken nog een lekkere salade erbij maar helaas is dat op of zijn er te weinig ingrediënten om het zelf te maken. Dan maar een dagje zonder en dan halen we dat een andere keer wel in. We lopen naar de kassa en zien enorme rijen staan en twee zelfscankassa's maar zo te zien werken die niet heel goed dus sluiten we achteraan in de rij. Het duurt dus even voor we aan de beurt zijn en bij het scannen van het eerste product lukt het al niet. De kassadame gaat op zoek naar waar het product staat om de prijs te zoeken en het duurt en het duurt maar voor ze terug is. Ik denk dat het toch ruim 5 minuten duurde voor ze met een nogal geïrriteerde blik terug kwam. Snel de rest scannen en terug naar de camping.

Het blijft de hele middag sneeuwen en we besluiten daarom lekker binnen te blijven. Uiteraard lopen we na de lunch nog een kort rondje met Milo en duiken dan de camper weer in. We zijn nu heel blij met wifi want er is genoeg op tv vandaag. Er zit hier overigens een stukje verder een dorpje van de Sami geloof ik waar je zo kunt kijken. Dat willen we eigenlijk wel graag zien maar doordat het zo blijft sneeuwen en Milo al niet te lang mag lopen besluiten we toch om dat niet te doen. Dat kan morgen voor we weer op pad gaan eventueel ook nog.

Rond zessen beginnen we allemaal wel wat trek te krijgen dus gaan we aan de kook. De krieltjes met het onbekende stukje vlees. We zijn benieuwd. De aardappeltjes zijn echt te lekker gewoon en het stukje vlees is super mals en smelt haast op de tong. Echt ontzettend lekker dus dat hebben we goed uitgezocht. Het lijkt inderdaad wel op biefstuk of iets dergelijks en is zeker voor herhaling vatbaar. Het is overigens geen rendiervlees, dat weten we wel zeker want er staat een koe op de verpakking. Na het verschrikkelijk lekkere dineetje doen we nog even samen heel romantisch de afwas.

IMG_20181231_182358

We proberen beide wakker te blijven tot twaalf uur want we zijn heel benieuwd hoe oud en nieuw hier gevierd wordt. Jessica heeft nogal wat problemen met het wakker blijven en dondert rond tienen echt in slaap. Erik probeert Jessica nog wakker te houden maar die wordt enkel wat geïrriteerder. Die hoef je echt niet wakker te maken als ze moe is hoor... Maar rond twaalven wordt ze wel een beetje wakker. Er wordt wat vuurwerk afgestoken maar niet heel veel. Een half uurtje heeft het geduurd zo ongeveer. Dat is voor Milo ook wel lekker want die vind het helemaal niet leuk. Bij een aantal wat hardere knallen duikt hij in het hoekje van het bed maar het gaat voor de rest echt heel goed. Ze mogen hier overigens voor oud en nieuw ook geen vuurwerk afsteken want daar staan hoge boetes op en dat gebeurt dus ook niet. Alleen even om twaalf uur. Voor de rest hebben we niks gehoord. Ook knalvuurwerk is uit den boze dus alleen mooi siervuurwerk is de lucht in gegaan en dat is natuurlijk ook wel het mooiste.

Daarbij is dit jaar nu afgesloten en gaan wij er een fantastisch nieuw jaar van maken!

Wij wensen jullie ook allemaal een gezellig, liefdevol, avontuurlijk maar vooral gezond nieuw jaar! De beste wensen luitjes.

Liefs van ons.

IMG_20181231_142753

1. Cocky:
    1 januari 2019
    lekker eten, warme kleding en gezellig, kortom: wat wil een mens en dier nog meer?