Op richting Berlijn...

24 december 2017 - Groß Leuthen, Duitsland

We worden alweer vroeg wakker en hebben het geen momentje koud gehad. De caravan is lekker warm en we krijgen zo nog meer zin om naar een nog kouder gebied te gaan. Gezien het vandaag kerstavond is en dat de belangrijkste dag van alle kerstdagen in Duitsland blijkt te zijn besluiten we toch op goed geluk nog een stukje verder te rijden. Naar Berlijn dit keer of wellicht nog een stukje verder. Nee, we gaan niet voor de kerstmarkt die kant op. Dat is ons te druk. We gaan enkel voor de mooie omgeving en met als doel dichter naar Polen / Tsjechië te komen. We gaan vandaag een stukje eerder op pad. Rond een uur of negen hebben we lekker ontbeten, een rondje met Milo gelopen en hebben we alles klaar gemaakt voor de volgende trip richting Berlijn. Snel de auto in en gaan met die banaan. Hopen dat ook de volgende camping gewoon geopend is!

Het is vanaf Garbsen niet heel ver richting Berlijn. We stoppen onderweg een paar keer om wat te eten en even de benen te strekken en om te bekijken waar we vandaag zullen stoppen. Het is een camping geworden in Groß Leuthen. We voeren de coördinaten in en vervolgen onze reis. Niet heel veel later komen we aan bij de camping en hier is gewoon iemand aanwezig. Gelukkig maar gezien dit toch een hele belangrijke dag is in Duitsland. We mogen een mooi plekje uitzoeken vlakbij het toilet- en douchegebouw en hebben die al snel gevonden. Direct op een hoekje niet veel lopen van de douches en toiletten. Wel zo fijn want zo heb je alles echt heel dicht bij de hand. We zetten de caravan neer, draaien de pootjes uit en Erik installeert de schotel zodat we vanavond lekker tv kunnen kijken. Er is verder niet heel veel te beleven hier in de winter. Wat niet heel gek is maar er staan toch nog een aantal gasten hier op de camping. Er zijn veel vaste campingplaatsen maar ook losse caravans en her en der zie je een lichtje branden. We zijn hier toch niet helemaal alleen…

Tegenover ons zit een ouder stel in een caravan, die staan hier al jaren waarschijnlijk want ze zijn volledig geïnstalleerd en voorzien van alle gemakken. Er staat er zelfs een versierde kerstboom in de ‘tuin’. Hoe leuk is dat?! Ook vandaag is het een wat saaie dag. We lopen een lekker rondje met Milo, we genieten van een geweldig (ahum) kerstmaal bestaande uit gehaktballetjes in satésaus met heel vies bruin brood, aldus Jessica. We zijn thuis zo verwend met alle supermarkten en alle andere diverse winkels die beide kerstdagen gewoon open zijn, dat we er dus niet aan hebben gedacht om even wat lekkers te halen zodat we een lekkerder kerstmaal op tafel konden zetten. Maar ach, we hebben tenminste iets om te eten. Althans nog wel…

We kijken ’s avonds wat tv en vallen al snel weer in slaap. Niet heel gezellig zo op kerstavond zonder familie maar meer is hier gewoon even niet te doen. Alles is dicht behalve de kerk en nee, dat is niet echt ons ding.