Plannen....

2 januari 2019 - Åsen, Noorwegen

We zijn vandaag al ontzettend vroeg wakker, het is eigenlijk nog nacht. Maar wat wil je als je de avond ervoor al om 20:00u in slaap valt. We hebben overigens prima geslapen op de gekozen camperplek. Daar is niks mee. We blijven nog even lekker op bed liggen met zijn drietjes en hebben het zoal over het vervolg van de reis. Gaan we de hele weg terug met de auto of pakken we toch een ferry terug?

Het is pas half zeven als we alweer op weg zijn. We maken vandaag een lange rij dag, althans dat is de planning en geheel afhankelijk van de wegen en het weer. Maar het doel is om zover mogelijk te komen want we hebben besloten om de ferry terug vanavond alvast te boeken voor volgende week woensdag. We pakken dan de nachtferry vanaf Oslo naar Frederikshavn en komen dan donderdagochtend vroeg daar aan waarna we de weg naar huis kunnen vervolgen. Maar niet getreurd want we hebben nog een week om te genieten hoor!

Omdat het nog zo donker is vanochtend en het ook nog eens enorm sneeuwt maken we nog niet echt kilometers. Dit rijdt echt heel vervelend maar het is niet anders. Rond achten stoppen we bij een tankstation om even rustig te ontbijten. Half zeven was nog net eventjes te vroeg voor ons. Ook Milo heeft nog geen trek en laat zijn brokjes staan. De tomtom staat nu ingesteld op Trondheim, dat is vanaf hier nog ruim 400 kilometers rijden en zoals het nu gaat weet ik niet of we dat überhaupt redden. Rond half tien stoppen we nog een keertje voor een koffiebreak. De fluitketel wordt uit het kastje gehaald en zo maken we onderweg een lekker bakje (oplos)koffie. Dat is niet zo lekker als het bakje thuis natuurlijk maar voor onderweg is het prima. Het is in Noorwegen echt slecht te zien waar de parkeerplaatsen langs de weg zijn. Dit staat totaal niet aangegeven dus even stoppen is er niet bij als je vol in de ankers moet op een gladde weg en als het tegenzit ook nog iemand achter je. Tijdens de stop komt er een vrachtwagen aangereden met een rare staaf voorop. Jessica vraagt nog aan erik of die weet wat het is maar voor hij antwoord kan geven zien we het al. Deze spuit met een soort stoom de verkeersborden schoon. Handig! Zeker met dit weer...

IMG_20190102_110102

Na een stuk verder te hebben gereden merken we dat de wegen eindelijk een stuk beter worden. Heel fijn want zo kunnen we nog wat extra kilometers maken vandaag. We moeten zo nog even boodschappen doen en besluiten dat te doen bij het eerste grotere stadje wat we zien. Alhoewel soep best lekker is willen we vanavond graag wel weer normaal eten. We gaan dit keer naar de Rema1000 en zien weer aan de kassabon dat we in Noorwegen zijn. Ruim €40,- voor 6 flessen drinken, wat sla, aardappels en een stukje vlees. Ok, een heel lekker en dus ook duurder stukje vlees maar toch. Oh en we hebben lekkere bolletjes gehaald voor zometeen tijdens de lunch. We zijn inmiddels al in de buurt van Trondheim en wat een vies weer is het hier. De temperatuur ligt rond het vriespunt, het regent, sneeuwt en we hebben eigenlijk van alles wat. Niks aan zo maar wellicht wel het vooruitzicht van de komende week. De weersvoorspelling voor oa Bergen is ook niet heel mooi (regen) maar we willen er dit keer toch echt naar toe!

IMG_20190102_111036

Rond vier uur vinden we het wel weer genoeg geweest en stoppen we bij een Shell om een camperplaats te zoeken. En bij toeval staan we daar al! Komt dat even goed uit. We staan bij een haven naast het Shell station en alles is voorhanden. Stroom, toilet, douche en een restaurantje! Ik zeg, helemaal prima. Dus we blijven hier een nachtje staan en halen de sleutel bij het Shell station zoals aangegeven. We hebben geen zin om te koken en eigenlijk is dat met 1 pitje ook niet te doen. We hebben een tweede gasstel mee maar we hebben hiervoor gewoonweg geen plek. Deze camper is net te klein voor 2 personen en een hond die in de winter met vakantie gaan naar een koudere bestemming. Dus dat geeft ons ideetjes voor een mogelijke camper voor onszelf en hoe we die dan in zouden richten. We hebben heerlijk gegeten in het restaurant hier en in de tussentijd wat films gedownload op Netflix voor de komende dagen. Mochten we dan weer 'wild' kamperen dan hebben we in elk geval wat te kijken 's avonds. Verder hebben we geen plannen voor vanavond want het is daarvoor toch echt te donker. Je ziet niks dus de avonden zijn soms wat saai maar de dagen zeker niet dus dat maakt alles goed en in balans!

Veel liefs, Jessica, Erik en Milo 🐾

IMG_20190102_171214