Op jacht naar het Noorderlicht...

14 oktober 2014 - Harstad, Noorwegen

Deze ochtend worden we helaas wakker met regen, balen zeg. Hopelijk knapt het weer snel op zodat we nog wat leuks kunnen doen. De meeste activiteiten die we met Milo kunnen doen zijn buiten namelijk en om nu naar een ondergronds zwembad te gaan...nee dat is niet ons ding. Hoe mooi dit wellicht ook is, zwemkleding hebben we ook niet bij ons ;-). Gelukkig hebben we hier internet en kunnen we dus van alles opzoeken. Maar helaas, niet veel activiteiten zijn dus buiten. Ja de wandelingen natuurlijk maar dat wisten we zelf ook al.

We lopen een lekker rondje met Milo en halen daarna onze wasmunten op. Helaas moet er tijdens de vakantie ook gewassen worden want anders hebben we niet genoeg bij ons. Eenmaal boven aan het bergje aangekomen, staat de campingeigenaar al te zwaaien voor zijn raampje. Hij was volgens mij net met de afwas bezig ofzo. Hij opent de deur voor ons en geeft ons de wasmunten. Erik meende dat we deze al betaald hadden maar blijkbaar heeft hij zich vergist (blond zeker?). Hij mag straks nog een keertje terug nog. De man roept nog dat we dan even zonder hond moeten komen, niet wetende wat hij daarmee bedoelde. Erik loopt terug naar de eigenaar en het duurt enorm lang voor hij terug komt. Hij zal wel weer aan het ouwehoeren zijn denk ik nog. Als hij over een uurtje niet terug is ga ik wel even kijken. Ik maak mezelf een heerlijk ontbijtje met een lekker bakje thee erbij. Even relaxen zo zonder Erik, wat een rust haha.

Na een klein uurtje komt Erik weer aanwandelen. Hij heeft inderdaad zitten kletsen met de eigenaar en zijn vrouw. Het ging over van alles en nog wat en zo ook over Nederland etc. Ze vinden het zo leuk dat er steeds meer Nederlanders verhuizen naar de wat rustigere plekjes in Noorwegen en dat mede daardoor deze regio's weer helemaal opleven. Ook weten ze ons te vertellen dat er hier iets verderop een mooi panoramauitzicht is. Je hoeft hiervoor niet een hele enorme berg te beklimmen maar het is wel een stukje omhoog, zo'n 300m geloof ik. Dat moet te doen zijn denken wij nog. Ook Erik eet even wat en we gaan op pad. Op zoek naar deze mooie plek. We pakken de auto en rijden vrijwel in één keer goed. Erik parkeert de auto, we pakken onze spullen en volgen het pad. Milo uiteraard voorop. Het blijkt een enorm modderig paadje te zijn en op sommige plekken ook glad, maar we komen zonder moeilijkheden boven. Ja een keertje uithijgen hier en daar zat er uiteraard wel in maar dat is niet anders dan thuis haha. Eenmaal boven genieten we van een prachtig uitzicht. Je kunt hier bijna 360 graden rondkijken. We maken wat foto's en vervolgen onze weg terug naar beneden om terug te gaan naar de camping.

We hebben een late lunch en relaxen nog wat in de caravan. Na zoveel kilometers te hebben gemaakt de afgelopen week is dit wel weer even lekker. Gewoon even niks. Erik kijkt nog even op internet naar de verwachting voor het Noorderlicht. Zoals het er nu naar uit ziet wordt het een mooie avond...tenminste...als het helder blijft. In de verte zien we alweer wat wolken hangen dus we hopen dat die niet onze kant op komen. Om het half uur wordt de radar gecheckt en het ziet er steeds beter uit. Wat een verwachting! We besluiten vroeg te gaan eten zodat we de hele avond van het Noorderlicht kunnen genieten. Nu maar hopen dat we het ook echt gaan zien vandaag. Het eten is vandaag niet om over naar huis te schrijven dus dat zal ik dan ook maar niet doen. Laten we maar zeggen dat het vult ;-). Tijdens het eten zien we al een vage groene waas in de lucht hangen, zal het dan toch echt waar zijn? Kunnen we vanavond weer genieten van dat bijzondere verschijnsel? Snel Milo uitlaten en ons klaarmaken voor de avond. Wat een spanning.

Na het uitlaten pakken we snel de camera en het statief erbij. Er is inmiddels genoeg activiteit te zien om foto's van te maken. Het blijft enorm bijzonder om te zien en je kunt haast niet stoppen om er naar te kijken. Erik oppert om terug te gaan naar de bergtop waar we eerder vandaag ook waren. Hier hebben we natuurlijk helemaal een prachtig uitzicht over de stad en dus meer kans om het Noorderlicht te zien. Snel pakken we het boeltje bij elkaar en stappen in de auto op terug te rijden naar de parkeerplaats daar. We stappen uit en het is pikkedonker. Dat wordt een hels loopje naar boven ben ik bang... Zaklampjes aan en gaan naar de top. Het is nog even zwaar als vanochtend. Met één hele korte tussenstop redden we het om snel bij de top te zijn en wat een uitzicht. Aan beide kanten zien we het Noorderlicht de hemel verlichten. Prachtig! Snel de camera opzetten en foto's maken. We genieten van het uitzicht en maken foto's totdat we het echt te koud krijgen. Na een flinke tijd te hebben gestaan zijn we het beide een beetje zat en besluiten om weer terug naar de camping te gaan. Ook hier kunnen we nog verder genieten van het Noorderlicht. De tocht naar beneden gaat uiteraard een stuk gemakkelijker, je hoeft niets te klimmen dus dat scheelt een hoop extra inspanning. Zeker met zo'n zware camera op je rug.

We komen bij de auto en Erik denkt iemand in onze auto te zien zitten. Nee toch, dat kan helemaal niet! Gelukkig is het ook niet zo en stappen we snel in en doen de deuren op slot. Zo we zitten weer veilig in de auto. Nu nog even snel langs het tankstation wat meneer heeft sigaretten nodig. Hij haalt één pakje en zegt dat deze hier 109 kronen kost. Omgerekend is dit €13.63!!! Mooie tijd om te stoppen zeg ik. Wat een hoop geld voor een pakje sigaretten en dan zitten we in Nederland te zeuren dat het zo duur is...Snel terug naar de camping.

Op de camping aangekomen parkeren we de auto en zien we dat ook hier weer mooie foto's gemaakt kunnen worden. Statiefje wordt weer opgezet en de foto's worden gemaakt. Na een paar minuutjes ben ik het dan toch echt wel zat. Erik zit inmiddels al lekker warm binnen en ik sta hier maar een beetje in de kou. Doe toch iets verkeerd denk ik zo en pak alles om naar binnen te gaan. Schoentjes en jas uit en eens even kijken hoe de foto's er op de laptop uit zien. Erik doet de SD-kaart in de laptop en zet een diashow op. Er zitten gelukkig mooie foto's tussen. Erik kijkt nog even snel naar buiten en roept mij erbij. Moet je nou eens kijken wat een mooie kleuren!! We proberen snel de SD-kaart uit de laptop te halen maar deze loopt uiteraard vast, pffff hebben wij weer. Na een minuutje frummelen kan de kaart er dan toch uit. Inmiddels heb ik mijn jas en schoenen alweer aan en ren ik naar buiten. Shit...net te laat. Nouja, jammer maar helaas. Toch kan ik het niet laten om nog wat foto's te maken en ook deze zijn weer mooi geworden. Nu snel naar binnen en ons opwarmen met een lekker bekertje warme chocomel :-)

Wij genieten nog even verder van deze geweldige avond.
Weer bedankt voor het lezen en tot morgen!

1. Pap en mam:
    15 oktober 2014