Het Noorderlicht...

10 oktober 2014 - Alta, Noorwegen

Wauw! Wat hebben wij gisteren een geweldige avond gehad zeg. We hebben van 21.00 uur tot 23.30 uur buiten gestaan om van het Noorderlicht te genieten. Echt zo gaaf en bijzonder. Ik ben enorm blij dat we dit niet gemist hebben. Het was een enorm lichtspektakel en de foto's hebben we gisteravond meteen online gezet. Als het goed is kun je het Noorderlicht tot aan de Poolcirkel zien. We blijven dus zo lang mogelijk in Noord-Noorwegen zodat we hopelijk nog veel van deze avonden mee mogen maken.We raken er beide niet over uitgepraat. Vanaf het moment dat we wakker worden gaat het direct weer over het Noorderlicht. Zo bijzonder. Maar goed, ik zal er over ophouden anders wordt het een ellendig lang verhaal vandaag.

We gaan over op het normale ochtendritueel en lopen daarna een stukje met Milo een soort van bos in. Niet heel speciaal ofzo maar onderweg komen we een prachtig uitzicht tegen. imageDat is met de laagstaande zon hier niet zo moeilijk. Strakjes maar even bedenken wat we vandaag zullen doen. Er schijnt hier genoeg in de buurt te zijn namelijk. Nu eerst maar even wat boodschappen halen. De eerste keer in Noorwegen. Ik ben benieuwd of het echt zo duur is als wat we de afgelopen maanden hebben gehoord...

Het winkelcentrum is zo'n 10 minuutjes rijden, lekker in de buurt dus. Er zit van alles in het centrum, veel supermarkten, kledingwinkels en uiteraard Erik zijn favoriete winkel; de Biltema! Eens even kijken of ze ook een bruingoed/fotozaak hebben hier. We willen na gisteren namelijk wel eens een statiefje aanschaffen. Dat maakt de foto's waarschijnlijk nog wat scherper! En ja hoor, ze hebben hier de Expert. Snel naar binnen en kijken of ze iets leuks hebben. Yes! Ze hebben twee soorten en we kiezen uiteraard de grootste. We rekenen af en kletsen nog even wat bij de kassa en gaan op zoek naar de supermarkt. Een stukje verder vinden we er één en gaan hier naar binnen. Het eerste wat Jessica ziet zijn aardbeien en die belanden dan ook al snel in het mandje. Nog even snel wat brood pakken en op naar de kassa.

Terug in de auto hebben we het over de muurtekeningen die hier in de buurt te zien zouden moeten zijn. We besluiten hier vanmiddag maar eens even te kijken. Nog even snel de website checken voor we op pad gaan en daar zien we dat het museum al om 15.00 uur sluit. Snel een broodje eten en op pad dus. Het museum ligt, net als het winkelcentrum, zo'n 10 minuutjes rijden. We laten Milo thuis want bij veel musea mogen er geen honden naar binnen en ook al is dit een buitenmuseum, we willen het risico niet lopen dat hij niet naar binnen mag. Bij het museum worden we vriendelijk te woord gestaan door een aardige dame die ons helpt aan wat Nederlandstalige foldertjes en wijst ons nog even de weg. De route schijnt zo'n 3 kilometer te zijn, makkie. Op naar de rotstekeningen. De route loopt over smalle scheve bruggetjes naar de rotsen en is soms best spannend onderweg. Zoals jullie inmiddels wel weten is ligt de temperatuur hier rond het vriespunt en dat maakt de houten bruggetjes op sommige plekjes erg glad. Dat is op zich niet erg...maar met een camera in je hand wel iets minder fijn. Erik loopt voorop en ik glij er achteraan. Na een klein stukje lopen komen we de eerste rotstekeningen al tegen. IMGP5256Mooi hoor en wat gek eigenlijk. De tekeningen schijnen ingekleurd te zijn zodat ze duidelijk zichtbaar zijn voor de bezoekers. Aan de ene kant is dat natuurlijk enorm zonde maar aan de andere kant kijkt het wel makkelijker haha. We vervolgen het pad en zien onderweg mooie rotspartijen en tekeningen. Het blijft bijzonder dat deze tekeningen nog zo lang zo goed zichtbaar zijn. Nadat we de route hebben gelopen neuzen we nog even wat in het museum en de gallerij. In de gallerij hangt het één en ander aan kunst waaronder zéér aparte kunst.IMGP5298
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet...of misschien toch wel ;-) Heel apart dit! Na alles te hebben gezien rijden we terug naar de camping waar Milo vast met smart op ons zit te wachten.

Weer terug op de camping pakken we onze boeken over Noorwegen er  nog eens bij. We moeten nu toch weer eens gaan kijken wat we hierna gaan bezoeken. Blijven we  nog een nachtje of gaan we morgen toch weer verder op pad naar de volgende locatie. Dat laatste is het geval. Morgen zullen we verder richting Tromso rijden en kijken waar we uitkomen. Het doel is Tromso maar als we dit niet redden kamperen we vast ergens op een mooi plekje in de natuur. Geen probleem voor echte avonturiers zoals wij, ahum.

Vlak tegen de avond moeten we maar weer eens bedenken wat we gaan eten. Erik wil graag de "pulled pork"eten die we laatst in Zweden hebben gekocht. Ook Jessica is erg benieuwd hoe dit smaakt. Overal waar we langs zijn gereden hebben ze hutjes op de camping. Hierin staat een keukentje, een eetkamer en is er een afwasgelegenheid. Echt heel relax. Deze keuken is voorzien van een jawel magnetron, een oven en een kookplaat. Je kunt hier dus vanalles bereiden als je er zelf de spullen niet voor hebt. Gezien de "pulled pork" in de oven en in de pan kan is de keuze snel gemaakt. In de oven dus, lekker makkelijk en in onze eigen sleurhutje geen afwas vanavond! Nog beter haha. We zetten het stuk vlees in de oven en ook de aardappeltjes worden hier gebakken. Na een half uurtjes is alles klaar en gaan we aan tafel. Zo....dat smaakt goed! Dat stukje vlees is zo lekker mals en zo lekker gekruid. imageWe hebben sinds onze overtocht naar Goteborg nog niet zo lekker gegeten. Hmmm. Snel nog even de afwas want ja, ze hebben hier helaas geen vaatwasser staan. :-(

Na het eten buiken we even uit en lopen we met Milo weer een rondje om de camping. Het is hier vreselijk donker dus je moet goed kijken waar je loopt, zeker op die keien langs het water hier. Tijdens  de wandeling blijven we telkens omhoog kijken. We hopen natuurlijk nog steeds dat je vanavond het Noorderlicht opnieuw zullen zien. Gisteren hadden we rond negenen in de gaten dat de lichtshow was begonnen dus ik hoop dat we nu weer rond dat tijdstip iets zullen zien.

Helaas hebben we veel bewolking en daardoor is het Noorderlicht slecht tot niet te zien. Erg jammer. Ik heb toch nog een paar plaatjes kunnen schieten maar echt indrukwekkend zijn ze niet. Misschien hebben we morgen meer geluk.

IMGP5306IMGP5315

1. Pap en mam:
    11 oktober 2014
    Fijn dat jullie zo genieten.
  2. André en Gerda Vriend:
    Hallo Erik, Jessica en Milo

Wat ben ik blij voor jullie dat jullie het Noorderlicht hebben gezien. Zonde als je zoveel km rijdt en het niet zou zien. Wij (Ja André ook) genieten volop van jullie verhalen omdat het bij ons ook nog zo vers in het geheugen staat.
    Hebben jullie het reisplan voor de resterende 2 weken al gemaakt?? Anders hebben wij nog wel enkele tips waar jullie heen kunnen gaan. Alhoewel het nu een hele andere tijd is qua weer dan in juli/aug. Doe voorzichtig en vooral genieten.
  3. Jessica:
    Hoi Gerda en André,

Wat leuk dat jullie ons volgen!

Wij genieten inderdaad ook enorm. Wat een prachtige omgeving is het hier. We zitten nu net in Tromso en alle tips zijn welkom. We zakken af langs de westkust en hebben verder nog niets op de planning staan.

Groetjes Jessica, Erik en Milo :-)