Verder op weg naar het zuiden...

17 oktober 2014 - Vikhammer, Noorwegen

We worden al weer zo vroeg wakker. Erik ietsje eerder dan ik. Hij heeft een hypo en gaat daarom uit bed om wat cola te drinken en iets met suiker te eten. Ik word wakker van de verlichting dat aan gaat en kijk op mijn horloge hoe laat het is... 05.00 uur nog maar. Erik komt weer in bed en we proberen nog even wat extra slaap te pakken. Om 07.00 uur zijn we dan echt klaar wakker en besluiten we maar met deze dag te starten.

Helaas kunnen we niet vertrekken wanneer wij willen want er moet nog betaald worden. Nu maar hopen dat de receptie vroeg open is. Erik stapt nog even onder de douche en ik ga de afwas maar even doen. Dat is mijn favoriete bezigheid tijdens de vakantie....NOT! Maar gezien de vaatwasser niet in de caravan past moet ik het maar doen. Als ik terug naar de caravan loop zie ik een groepje Zweden staan. Zij zijn net aangekomen en ik zie dat ze al aan het bellen zijn. Hopelijk naar de receptie want dan kunnen wij straks ook meteen betalen en vertrekken. Yes! De vriendelijke dame van de receptie komt aangelopen en iedereen wordt geholpen. Ook Erik uiteraard. Hij vangt op dat de Zweden onderweg sneeuw hebben gehad en gaan nu op deze camping in een tentje slapen....brrr. Gezien er allemaal hutjes staan had ik die mooi geboekt als ik hen was. Achja, ieder zijn ding.

Ondertussen hebben we de caravan alweer aangekoppeld en zijn we klaar voor vertrek. We rijden de camping af en stoppen bij het eerste tankstation wat we zien. Even tanken en de bandjes oppompen. Ja Erik dus. Ik blijf lekker warm in de auto mijn verhaaltje schrijven hoor! We stellen de navigatie in op Trondheim en beginnen aan de lange reis. Trondheim is nog zo'n 625 kilometer rijden en zou ons zonder stops al 9.5 uur kosten. Ik ga er maar van uit dat we dit niet halen vandaag.

Vandaag komen we heel wat besneeuwde bergen tegen, wat een prachtig gezicht weer. Het uitzicht blijft veranderen, elke dag zien we wel wat anders. De wegen zijn nog goed te rijden ook al zijn sommige stukjes wel gladjes. Oppassen waar en hoe we rijden vandaag. Die besneeuwde omgeving maakt het toch wel weer erg bijzonder en daarom zouden we graag nog een keertje terug gaan. Dan wel in de lemte of in de winter en zonder caravan. Dat rijdt waarschijnlijk een stuk makkelijker. Overal zijn hutjes te huur dus dat zou geen probleem moeten zijn. Ach ja....alles heeft zo z'n voor- en nadelen.

Tijdens het rijden valt mij (nu pas) op hoe smerig de auto is en dat is voor ons heel bijzonder. Erik houdt niet van een vieze auto, deze hoort schoon te zijn. Normaliter wast hij de auto dan ook regelmatig als we met vakantie zijn. Hier doet hij dat niet want het heeft totaal geen nut. Zodra je de weg op rijdt is je auto namelijk meteen weer vies. Zo stoffig is het hier op de wegen en dat komt voornamelijk omdat ze nu al met spikes rijden.

Na een kleine 100 kilometer te heben gereden komen we weer bij de Poolcirkel. Hier is het een stuk mooier dan wat we in Finland hebben gezien. We hebben dan ook genoeg foto's gemaakt. Het schijnt ook dat je hier ergens je paspoort af kan laten stempelen maar dit hebben wij niet gezien. Er stond wel een bordje dat je een certificaat kon halen maar alles was helaas gesloten, beetje jammer.

Een stukje verder onderweg komen we een supermarkt tegen en we stoppen maar eventjes om de voorraad aan te vullen. Snel wat brood en drinken gehaald en we zijn weer bij. Op de bon zien we pas wat we voor een brood betalen, 36 kronen en dat is omgerekend zon €4.50. Die mag best smaken haha. En ja eten moeten we toch. Het is tenslotte vakantie dus genieten we er maar van. Snel alles inruimen en weer verder op pad, anders halen we Trondheim zeker niet.

Het valt op dat ze in de grotere steden enorm veel rotondes hebben. Dat is op zich niet erg maar die Noren durven niet door te rijden. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je een Noor in Amsterdam of Utrecht laat rijden. Die komt vast geen meter vooruit haha. Ze rijden niet echt assertief en zijn enorm afwachtend. Dat zijn wij Nederlanders helemaal niet gewend natuurlijk. Wij houden van snel en stevig doorrijden dus dat vergt veel geduld.

Rond kwart over twaalf vinden we een mooi lunchplekje. We zetten de combinatie neer en eten een welverdiend broodje. Wat kan dat toch lekker zijn als je honger hebt. Het is een korte pauze maar we zijn weer helemaal fit om de reis te vervolgen dus trekken we maar weer verder. Niet veel later rijden we achter een viertal auto's die totaal niet doorrijden. Erik raakt een beetje gefrustreerd en wil de rits voorbij. Helaas is er voor ons een tijdlang geen mogelijkheid, maar wanneer Erik een gaatje ziet....schakelt hij even terug en sjeest hij er voorbij. Zo dat waren er twee. Nu de andere twee nog, maar weer geen mogelijkheden. He gelukkig, ze slaan beide linksaf bij een tankstation. Nu snel doorrijden en kilometers maken. He verdorie....een trage camper voor ons. Gelukkig is dat voor onze turbo-combinatie geen enkel probleem en Erik sjeest ook hier voorbij. Lekker bezig schat, dit schiet lekker op zo!

Ik bekijk nog eens wat afstanden op de kaart en hoe ver we eventueel nog kunnen komen. Als we vandaag veel kilometers maken kunnen we wellicht later deze week nog wat dingetjes bekijken. Wel zo leuk als je met vakantie bent. Ik kom een camping tegen in Vikhammer, dat ligt net voor Trondheim. Volgens de navigatie moeten we dit redden. We stoppen onderweg even om wat te eten en rijden dan direct weer door. We kunnen tot 23.00 uur inchecken dus we kunnen nog rustig aan doen ook. Hebben we toch die 600 kilometers gemaakt vandaag!!

Na ons fantastische diner bij de McDonald's, ja dat is ons etentje buiten de deur deze week, rijden we weer verder. Als we willen vertrekken doet de TomTom het niet. Lekker hoor.... We proberen het apparaat.nog te resetten maar niks helpt. Gelukkig hebben we nog een navigatie mee. Weliswaar geen autonavigatie maar de navigatie die we voor het geocachen gebruiken. Prima ding alleen je mist de aanwijzingen. Ook hebben we kaarten bij ons dus hoe dan ook, we komen er wel.

Rond zevenen komen we aan op de camping en Erik checkt in. Hij komt al snel naar buiten en alles blijkt ook al geregeld. We kunnen een mooi plekje uitzoeken. We rijden een rondje en zien dat alle plekken modderig zijn.... dat wordt fijn. We kiezen het minst modderige plekje uit en zetten de caravan neer. Meteen Milo maar even uitlaten dan hoeven we niet nog eens door de blubber te lopen. Als we terugkomen bekijken we alvast waar we morgen naar toe willen. We hebben een camping uitgezocht die niet te ver rrijden is. Nog geen 300 kilometer meen ik. Vanaf daar kijken we morgen wel weer verder.

Bedankt voor het lezen en de groetjes!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl